Kerst en Nieuwjaar in Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Irma en Daphne - WaarBenJij.nu Kerst en Nieuwjaar in Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Irma en Daphne - WaarBenJij.nu

Kerst en Nieuwjaar in Buenos Aires

Door: Daphne en Irma

Blijf op de hoogte en volg Irma en Daphne

02 Januari 2011 | Argentinië, Buenos Aires

Allereerst: Gelukkig Nieuwjaar!!!

We hopen dat iedereen een heerlijke kerst en oud en nieuw heeft gehad en net zo heeft genoten als wij. Om het verhaal nog een beetje overzichtelijk te houden zullen we het wel een beetje chronologisch houden en we beginnen met de kerst.

Hier in Argentinië hebben ze maar één kerstdag, dat vonden wij een beetje karig, dus we besloten om op de dag van kerstavond alvast maar te beginnen met een uitgebreid kerstontbijt. We werden vreemd aangekeken door de andere gasten die aan de kleffe croissantjes en droge toastjes zaten, terwijl wij eitjes, vers brood, fruit en kerstbrood hadden. Die rare blikken zouden misschien ook wel door die kerstmutsen konden komen trouwens… Wie zal het zeggen. Overdag hebben we de mannen afgeschud en zijn we met de moeders wezen shoppen in een winkelcentrum. We hebben de Kerstman nog even gedag gezegd en natuurlijk flink wat aankopen gedaan. Die hemdjes die we al 3 maanden aanhebben (de totale collectie is te zien op de foto’s van de vorige verhalen) waren inmiddels ook wel weer aan vervanging toe. De mannen zijn naar de haven geweest.
Onze ouders waren zo lief geweest om wat feestkleding voor ons mee te nemen zodat we bij wijze van spreken niet in onze afritsbroek naar het kerstdiner hoefden. We waren helemaal blij met onze jurkjes en hakjes en hadden sinds lange tijd weer een wat-moet-aan-dilemma.
Kerstavond is hier de belangrijkste avond van de kerstdagen en daarom hadden wij een speciaal diner bij Plaza Mayor. Een restaurant om de hoek bij het hostel waar er twee keer per dag een rij van een paar honderd meter staat voor het beroemdste kerstbrood van Buenos Aires. We kregen een heerlijke driegangen diner en als toetje mochten we dit heerlijke brood ook even proeven. Hoewel we eigenlijk geen hap meer konden eten omdat ze hier echt niet zuinig zijn met de porties. Om 12 uur ’s nachts kreeg iedere tafel champagne ingeschonken en werd er door iedereen in het restaurant elkaar een gelukkig kerstfeest gezoend. We hoorden zelfs vuurwerk op straat, dat is allemaal toch wel weer anders dan we gewend zijn. Helemaal voldaan rolden we terug naar het hostel en het was nog niet eens echt kerst!

Op eerste kerstdag hebben we weer zo’n heerlijk ontbijtje georganiseerd en hebben we het rustig aan gedaan. Dat kon ook niet anders, want het was 38 graden! Dat is nogal een verschil met daar in Nederland. Het was echt onwerkelijk om alle horror-sneeuw-verhalen te horen van jullie als je zelf op je slippers en in je korte broek op eerste kerstdag door een parkje loopt op zoek naar de schaduw en waterflesjes verkopers. ’s Avonds hebben we ons weer in ons kersttenue gehesen omdat we naar een tangoshow gingen. We werden met een busje opgehaald en naar de locatie gebracht. We kregen eerst een diner en tussen het hoofdgerecht en het toetje werden we naar de danszaal gebracht. Hier kregen we een uur lang tangoles en we hebben echt heel hard gelachen om onze eigen en anderen hun dansmoves. We leerden zelfs een heus dansje te maken en kregen achteraf allemaal een diploma. Door het dansen was de maaltijd weer aardig gezakt en kregen we nog een heerlijk toetje. Daarna was het tijd voor de tangoshow. Gedurende twee uur werden we vermaakt met live muziek, zang, dans en prachtige outfits. Het was echt fascinerend om te zien hoe snel mensen hun voeten kunnen bewegen en hoe mooi de tango is om naar te kijken.
Zondag zijn we naar de antiekmarkt in San Telmo geweest. Voor de vrouwen hemel op aarde, voor de mannen een uitdaging om zo snel mogelijk bij een terras te eindigen. Allemaal mooie spulletjes, tasjes, armbandjes en noem maar op, we konden ons geluk niet op.
Maandag wilden we weer eens stempels verzamelen en zijn we met de boot naar Colonia de Sacramento in Uruguay geweest. We voeren 3 uur lang op een enorme boot met verschillende vertrekken en zelfs een zanger, een uur lang. Vanaf de boot konden we heel mooi de skyline van Buenos Aires bekijken en het was heel gek om te zien dat er een hele dikke laag SMOG boven de stad hangt. Dat kan niet gezond zijn.
Colonia is een klein stadje dat sterk is beïnvloed door de Spanjaarden en de Portugezen die vroeger om deze stad hebben gevochten. Kleine straatjes, mooie strandjes, knusse pleintjes en
leuke terrasjes. We hebben weer een heerlijke maaltijd gehad en om 7 uur moesten we alweer terug op de boot. In totaal hebben we 6 uur op de boot gezeten en 6 uur in Colonia doorgebracht, maar toch was het heel leuk en de moeite waard.
Dinsdag zijn we met de trein naar Tigre geweest. Een uurtje van Buenos Aires vandaan ligt dit stadje aan de Paraná delta. Het stadje heeft zich helemaal aangepast aan al het water en het ligt bezaaid met bootjes. We hebben op een soort katamaran rondvaartboot een heel rondje over de delta gevaren. En vanaf de boot zag je allemaal huisjes aan het water, bootjes, wake-boarders, waterskiërs en jetskiërs. Het was vooral erg relaxen op de boot en na de tour viel er eigenlijk weinig meer te beleven in het stadje.
Donderdag hebben we de bus gepakt naar San Antonio de Areco. Een Gaucho dorpje ongeveer 2 uur rijden van Buenos Aires vandaan. We hebben daar geslapen op een soort range: El Pareje de Areco. We werden direct hartelijk verwelkomd door de eigenaresse: Isabella. Onze kamers waren oude koeienstallen die totaal opgepimpt waren tot prachtig slaapkamers. Met een bad op pootjes, zilveren bedden, bloemetjes lakens, gewoon helemaal leuk. We kregen meteen een hele koelbox vol met drinken en een bak vol verse empanadas. Daarna stond direct de lunch al klaar, grote stukken vlees, salade en gegratineerde aardappels. Isabella, haar zoon en haar moeder zaten gewoon gezellig bij ons aan tafel en aten mee. De moeder van Isabella had Alzheimer en zong de hele maaltijd hetzelfde liedje, maar was wel erg blij. Toen we bijna uit elkaar ploften van deze enorme lunch kwam de kokkin nog langs met een gigantisch stuk chocoladetaart voor iedereen.
Na de lunch hebben we heerlijk ontspannen bij het zwembad om ons daarna klaar te maken om te gaan paardrijden. Na Córdoba zijn wij natuurlijk volleerd paardrijdsters ;) maar voor onze ouders was het nog wel even wennen. Uiteindelijk heeft iedereen een rondje over de ranch gemaakt en vond iedereen het nog leuk ook! We zijn trots op onze moeders! Toen was het weer tijd voor de thee. Met drie soorten taart per persoon. Welja… Dat kan er ook nog wel bij. Daarna hebben we nog eventjes het dorpje bekeken en alsof we echt niets anders te doen hadden, was het alweer tijd om te eten. Dit keer een heus driegangen menu met wéér een taartje toe.
Vrijdag was het alweer oudejaarsdag toen we wakker werden en dat was moeilijk te beseffen toen we in het zonnetje bij het zwembad lagen. We hebben de hele dag heerlijk gerelaxt en hebben aangedrongen op een lichte lunch vandaag. Want we wisten dat ons nog een grote maaltijd te wachten stond die avond! Om 17.30 reden we terug naar Buenos Aires en dit keer niet in een gewone, maar een lekker luxe bus. Super brede stoelen zorgden ervoor dat iedereen heerlijke heeft kunnen dutten ter voorbereiding tot het grote feest. Om 21.00 uur vertrokken van het hostel om met de taxi naar het restaurant te gaan. Alleen leken de taxi’s niet echt veel zin te hebben om ons mee te nemen. Ze reden allemaal, vol of leeg, zo aan ons voorbij. Uiteindelijk hebben we een aantal hakjes vervangen voor teenslippers en zijn we gaan lopen. Gelukkig was het niet zo ver.
We hebben een heerlijke driegangen diner gehad in een supermooi restaurant aan de haven van Buenos Aires. Hier is een soort lange boulevard met allerlei chique restaurants en bars. Na het eten werd er door de ober aan iedereen in het restaurant hoedjes, diadeempjes, toeters en ratelaars uitgedeeld en voor we het wisten was het restaurant veranderd in een gekkenhuis. Iedereen ging helemaal los met zijn instrumentjes en het was meteen heel grappig om te zien was iedereen op zijn hoofd had. Om 12 uur stonden we buiten, op onze slippers, met een glas champagne in ons hand met supermooi vuurwerk om elkaar een Gelukkig Nieuwjaar te wensen. Een unieke en geweldige ervaring. Na een tijdje was het vuurwerk voorbij en zette het feest zich voort in het restaurant. Het voelde voor ons een beetje alsof we op een bruiloft waren beland waar we niemand kenden. Iedereen danste op de dansvloer en zong met de klassiekers mee. Op een gegeven moment gingen ook wij de dansvloer op en we hebben zelfs nog de Merenque gedanst met de obers van het restaurant! Om 3 uur wilden we nog wel doorfeesten op het pleintje bij het restaurant, maar eigenlijk was alles wel zo’n beetje afgelopen. We hebben weer een verfrissende wandeling terug gehad om vervolgens in slaap te storten in onze fijne bedjes.
Op nieuwjaarsdag was de opening van de Dakar Rally in Buenos Aires. Op de Avenida de 9 de Julio, de straat van de beroemde naald, vond het spektakel plaats. Dit was op loopafstand voor ons, en we besloten even een kijkje te nemen. Na twee uur hadden wij met onze moeders het wel zo’n beetje gezien. Iedere 5 minuten kwam er één quad of motor voorbij, en dat was het wel zo’n beetje. De mannen hielden het een stuk langer vol terwijl wij alvast terug gingen om onze tassen weer een beetje in te pakken. Het resultaat hiervan was indrukwekkend. Onze tas in twee keer zo leeg en voor twee keer zo licht geworden! Echt heerlijk dat onze ouders al die troep van ons weer mee naar huis nemen.
Vanmorgen hebben we onze ouders en Bart weer uitgezwaaid. Ze zijn een paar uur geleden de lucht in gegaan en komen morgenochtend weer thuis in het koude Nederland. Wij gaan vanavond met de bus naar San Luis en daarna door naar Santiago de Chile. We hebben het heel gezellig gehad met zijn allen de afgelopen weken en hebben weer zin in de avonturen die we nu weer gaan beleven!

• 02 Januari 2011 - 21:24

Ria V Beelen:

Nou zo te zien hebben jullie heel veel lol met elkaar. Ook vanuit hillegom wensen we jullie `n heel goed gezond 2011. Nog heel veel plezier samen, en geniet er van.
    Doeiii Ria.

• 03 Januari 2011 - 05:21

Marlène De Wildt:

Volgens mij kan het niet anders of jullie zijn allemaal kilo's aangekomen!
    Nu hebben wij daar ook wel last van rond de feestdagen, maar jullie overwinnen alles!!! Maar ik kan mij voorstellen dat jullie enorm genoten hebben met elkaar. 't Lijkt me wel heel raar om kerst te vieren in die hitte, maar ja, 't is weer eens iets anders..... Jullie ouders kunnen in ieder geval weer terugkijken op een mooie reis en voor jullie gaat de tocht weer door. Veel plezier weer verder! Groetjes!

• 03 Januari 2011 - 07:24

Edith De Haan:

Hallo meiden
    Ook voor jullie hopen we dat 2011 veel mooie dingen en veel geluk brengt.
    Om te beginnen een goed vervolg van deze toch al zo geslaagde reis.
    Het zal wel weer vreemd zijn om nu weer met z'n tweeen verder te gaan, maar het zal ook wel weer gauw wennen.
    Heel veel plezier met het vervolg, wij wachten jullie berichten af.
    groeten van ons allemaal

• 03 Januari 2011 - 09:29

Laura S:

Nogmaals gelukkig nieuwjaar!! Ben blij dat jullie het leuk hebben gehad met jullie ouders :) Feest met Oud & nieuw, tango dansen en Dakar klinkt allemaal super! Veel plezier, take care, xxx

• 03 Januari 2011 - 11:30

Oma En Opa:

het was weer gewldig meiden groetjes en uiteraart een gelukkig nieuwjaar

• 03 Januari 2011 - 15:18

Ria:

Jullie ook een heel gelukkig 2011 en het was weer hartstikke leuk allemaal die verhalen. De ouders hebben zich ook heerlijk vermaakt lees ik wel.
    Inderdaad het weer was heel anders dan in Nederland maar ja dat kan je je dan ook weer niet voorstellen dat het daar zo heet is en hier zo koud, maar ja het is ook Zuid-Amerika hè.
    Heel veel avonturen nog te gaan dus op naar het volgende verslag.

• 03 Januari 2011 - 15:31

Ildiko En Ton:

Jullie ook een heel gezond en gelukkig nieuwjaar! Enige foto's, vooral met die kerstmutsjes en leuke verhalen. Onvergetelijke feestdagen deze keer voor jullie allen. We wensen jullie een goede voortzetting van jullie reis en heel veel plezier!
    Liefs en dikke kus

• 03 Januari 2011 - 18:43

Eva K:

Heey meiden!!

Jullie ook een gelukkig nieuwjaar!! Weer heerlijke verhalen, leuk dat het ook zo gezellig was met de ouders!
    Heel veel plezier met alles!

Liefs

• 03 Januari 2011 - 19:58

Laura:

Hé meiden!

Gelukkig nieuwjaar! Echt leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! Jullie hebben mij zo aangestoken met al jullie verhalen dat ik nu aan het kijken ben om in het voorjaar naar argentinië af te reizen met Mike, incl afritsbroek en bergschoenen (oké mike was het daar nog niet zo mee eens maar die haal ik nog wel over ;))

Heel veel plezier nog en ga zo door met het plaatsen van al die mooie verhalen!

Liefs Laura (voorheen van 5B)

• 04 Januari 2011 - 10:00

Eva W:

Heey!!

Gelukkig nieuwjaar!! :)
    Het verhaal was weer een genot om te lezen, ontzettend leuk dat jullie het zo naar je zin hebben. Kijk uit naar jullie volgende verhaal.

X uit het koude nederland!!

• 05 Januari 2011 - 11:14

Anne:

Hoi dames,

Ik ben waarschijnlijk 1 van de laatsten met een reactie.
    Maar, dan nu toch nog.

Ik vind tot nu toe de verhalen erg leuk en vooral jullie avonturen.

Wij zijn al weer terug uit zuid-africa
    en hebben het momenteel erg druk.

Ik wil jullie natuurlijk ook een heel gelukkig nieuw jaar toewensen en nog heel veel plezier.

De groetjes van Anne en Ruud

• 05 Januari 2011 - 18:07

Henk En Ingrid (5A):

Dames, allereerst de beste wensen voor 2011. De stroomlijning ziet er nog steeds prima uit(dit in tegenstelling tot de eerdere reactie van ik noem een mw de Wildt).
    Thumbs up voor jullie ijzeren discipline. Dit in een era met nog weinig zo genaamde veritabele die-hards pur sang zoals jullie...
    Gegroet.

• 05 Januari 2011 - 23:20

Frankie:

Hallo daar!

Heel erg goed om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben en zo genieten van de andere kant van de wereld! Ik lees het met veel plezier en kijk ook erg graag naar de foto's, ziet er goed uit hoor.

Nog de beste wensen voor 2011, dat jullie nog maar veel mooie dingen mogen zien en meemaken, in alle gezondheid

Heel veel plezier en ik wacht op het volgende verslag! Veel plezier!

Groet en Kussie Frankie S.

• 06 Januari 2011 - 21:35

Rob En Pauline:

Hi meiden,

Voor jullie ook een heel gelukkig, gezond en reislustig 2011! Dat begint goed dus dit jaar..... Leuke verhalen weer, mooie foto;s. Intussen heb ik ook wat foto's en al een filmpje mogen bewonderen waar een aantal de tango dansen, of was het salsa?? Fantastische tijd met z'n allen. Wij wensen jullie nog heel veel plezier en geniet van de rest van de reis!
    Groetjes Rob en Plien

• 07 Januari 2011 - 10:38

Renzo Van Der Lingen:

Hoi dames,

Ik ben Renzo van der Lingen en werk bij afd. ICT van HVC. Bij kees dus...
    Allereerst de beste wensen voor 2011. Ik heb jullie reisverslagen gelezen en die zijn erg leuk. Jullie maken echt heel veel mee. geweldig! Nog veel plezier verder. Ik blijf jullie volgen..
    Groetjes van Renzo uit Dordrecht, Nederland.